QLB

Wat is de Quantum Light Breath

De Quantum Light Breath is een buitengewoon sterke adem-meditatie. Je gaat dieper, voller en uiteindelijk ook sneller ademen. Je concentreert je op je ademhaling terwijl je luistert naar bepaalde muziek.

Wat kun je van de Quantum Light Breath verwachten?

Door de QLB regelmatig te doen meditationondersteun je de afvoer van gifstoffen in je lichaam. Behalve lichamelijk zul je ook effecten kunnen merken op mentaal en emotioneel gebied.

Het is door Jeru Kabbal ontworpen als een techniek om los te komen van het denken. Het rationele, het denken heeft in ons en onze samenleving zo’n belangrijke plaats gekregen dat het lijkt of onze gedachten ons de baas zijn. We kunnen denken maar kunnen we ook stoppen met denken?

Het belangrijkste deel van het denken is het onderbewuste. Dat kun je zien als een soort megacomputer die alles opslaat, dus alle leuke én vervelende ervaringen vanaf de geboorte. Het wonderlijke is dat het onbewuste gelooft dat al deze traumatische ervaringen nog steeds gebeuren (of kunnen gebeuren). Het is alsof je als een kind voor de televisie zit en gelooft in alles wat je ziet alsof het de werkelijkheid is. Daarom ervaren we opnieuw stress als we denken aan een vervelende gebeurtenis van vroeger, hoewel er op dit moment helemaal geen reden voor stress is..

Om je te beschermen tegen die tv-beelden produceert het onbewuste voortdurend gedachten en gevoelens, die je vaak nog meer stress bezorgen en je belemmeren in plaats van helpen.

Als je ophoudt te geloven dat de film die je ziet de werkelijkheid is, heb je op dit moment dus geen probleem met die situatie. Het is maar een film, het zijn maar herinneringen aan die situatie

Als je je dit werkelijk beseft worden je negatieve gedachten, je spanningen, etc niet langer gevoed en zullen ze gaandeweg verdwijnen. Leer hoe je echte problemen (uitermate zeldzaam) kunt onderscheiden van ingebeelde problemen (een onophoudelijke stroom). De QLB kan je hier bij helpen.

Tijdens een QLB sessie

Door dieper en voller te ademen dan je bent gewend neemt het zuurstofgehalte in je bloed toe. Dat kan een energiek gevoel geven.

Het is ook mogelijk dat je wat tintelingen kunt voelen. In lippen, neus, vingers en soms zelfs in je buik. Rustig toelaten.

De energie die door het ademen wordt gecreëerd maakt misschien oude gedachten en emoties los. Verzet je er niet tegen en ga niet in gevecht, maar ga er ook niet in op.Het is immers maar een oude film.

Hoe doe je dat?

BLIJF met je aandacht gericht op je adem. Keer steeds weer terug naar de adem.

Sta emoties toe om boven te komen, maar ga er NIET op in. Telkens als je gedachten afdwalen naar die film of naar boodschappenlijstjes breng je je aandacht rustig terug naar je ademhaling. Door de oude film te negeren en je nu concentreren op je ademhaling, maak je het nu belangrijker en de film minder belangrijk.

Je kunt de QLB alleen beoefenen of in een groep. Het laatste werkt vaak stimulerend en ondersteunend.

Na een QLB sessie Bij de meeste mensen gaat het proces nog door na de sessie. Soms zelf enkele dagen. Wees hierop voorbereid, met name de volgende dag. Het kan zijn dat het je dromen beïnvloedt.

Let vooral op ‘negatieve’ emoties, want dat zijn de emoties die we meestal onderdrukken.

Het is cruciaal om te herkennen dat het in feite oude emoties zijn die er niet meer toe doen. Als je op ze reageert, maak je ze opnieuw belangrijk. Als je toelaat dat ze er zijn, terwijl je tegelijkertijd je aandacht bij de realiteit van NU houdt, zullen ze snel verdwijnen.

Na meerdere QLB sessies

Fotosearch_k23704615

In het begin zul je – wanneer het je lukt je over te geven – waarschijnlijk ontladingen ervaren die indrukwekkend en bevrijdend zijn. Deze bevrijdende ontladingen kunnen zowel ‘positief’ als ‘negatief’ zijn. Ze kunnen bijvoorbeeld variëren van intense woede tot grote verrukking. Gaandeweg zullen die dramatische ervaringen wat minder worden. De negatieve ervaringen raken na een tijdje uitgeput en de positieve ervaringen lijken minder heftig te zijn, maar zullen vaker voorkomen. Je raakt gewend aan de ‘hogere’ sferen. Je zal meer gegrond zijn, zelfverzekerder, meer tevreden met jezelf en je leven. Je relaties worden opener, eerlijker en bevredigender. Je doelen zullen je helderder voor ogen staan en het zal je minder moeite kosten ze te bereiken. Als je buiten je oude grenzen begint te treden, zal je merken dat je onbewuste op een bepaald punt bang wordt om verder te gaan. Dit is angst voor het positieve. Hoe raar dit ook klinkt, het onbewuste is in feite bang om te krijgen waar het naar verlangt en het heeft het nodig om gerustgesteld te worden. Als het niet gerustgesteld wordt weigert het vaak verdere ontwikkeling, het zal je pogingen daartoe gaan saboteren. Deze weerstand toont zich normaal gesproken indirect: je wordt ziek, je bezeert je, je bent ‘te moe’, of ‘te druk’, of ‘te verveeld’, of allerlei andere uitvluchten om het ademen uit de weg te gaan. Soms komt de weerstand zelfs op tijdens het ademen. Het is heel belangrijk om je niet aan deze weerstand over te geven. Dit zijn de momenten waar je op de rand van een sprong naar een volgend niveau van ontwikkeling en verandering staat. Groei ontstaat door buiten je oude beperkingen te treden. Als je door deze fase van weerstand heen hebt geademd, kom je in een hogere en krachtiger laag. Het is dus uiterst belangrijk je niet door deze weerstand af te laten leiden.

QLB – Voor wie? Hoe vaak?

Bij een goede gezondheid kun je de QLB zo vaak doen als je wil. 1 of 2 keer per week wordt aanbevolen.

Bij een normaal verlopende zwangerschap kun je de QLB gerust blijven doen tot het stadium dat het dieper ademen moeilijker wordt. Bij epilepsie, hyperventilatie, verhoogde bloeddruk, hart problemen en wanneer je psycho-medicatie gebruikt is het advies om alleen QLB te beoefenen na overleg met je behandelend arts

Tot slot nog iets over fysieke veranderingen De QLB is erg goed voor het lichaam. De toename van zuurstof in het bloed verwijdert gifstoffen uit het lichaam. Het remt parasieten, schimmels en virussen. Het stabiliseert de zuurgraad van het bloed en brengt balans in de rechter en linker hersenhelft. Van al onze organen verbruiken de hersenen de meeste zuurstof. De QLB bezorgt de hersenen niet alleen hun belangrijkste voedingsstof, maar stimuleert ze ook. Omdat het ademen een diepgaande schoonmaak teweeg brengt, is het goed om te letten op de symptomen hiervan. Het lichaam heeft verschillende manieren om gifstoffen die waren opgeslagen weer uit te scheiden. Een aantal hiervan is enigszins onplezierig. Gifstoffen die door het ademen uit het lichaam worden gedreven, komen eerst in de bloedsomloop en worden daarna door de verschillende uitscheidingsorganen verwijderd. Maar zolang ze zich in het bloed bevinden (op zijn hoogst een paar uur) kan het zijn dat je wat slaperigheid ervaart, soms wat duizeligheid, vermoeidheid, misselijkheid, pijn in de gewrichten, hoofdpijn of nervositeit. Als dit gebeurt, schrik er dan niet van en stop het ook niet. Laat het gebeuren. Je bent jezelf aan het reinigen. Neem rust, drink veel water en blijf vooral ademen. Lichte beweging zoals wandelen is ook erg goed. En besef terwijl dit gebeurt dat je helderder, lichter en gezonder wordt.

Tekst vrij naar Jeru Kabbal